Edellinen topic: viewtopic.php?f=100&t=77608&start=1515
Ei ensimmäisiä viestejä; "eka", "toka" jne.
Ei ensimmäisiä viestejä; "eka", "toka" jne.
Richa' kirjoitti:Asiallista keskustelua Derbeihin liittyen.
Kannattaa lukea myös Derbiä koskeva juttu motowikistä.
Usein kysyttyjä kysymyksiä:
Kestääkö Derbi matka-ajoa? - Derbin piikki kestää erittäin hyvin matka-ajoa alaviritteisen nelitahtikoneen ansiosta, moottoriteillä ajo ei välttämättä ole parasta herkkua riittämättömän huippunopeuden takia, mutta muuten pyörä on täysin soveltuva matkaan kuin matkaan. Jotkut Derbin omistajat ovat kertoneet että Derbiinkin tulee ilmanvastuksesta johtuvaa keulankeventymistä, joka ilmenee vapinana suurissa nopeuksissa, mutta omakohtaista kokemusta ei juuri ole.
Onko Derbillä hyvä kyydittää? - Derbi on ihan hyvä pyörä kyydittämiseen ja asiaa auttaa myös kahdelle henkilölle muotoiltu penkki. Varsinaisia kauhukahvoja ei ole, vaan sellaiset lovet takapenkkiosion alla, joista matkustajan muka pitäisi pitää kiinni. Takana istuvalle on ihan hyvin tilaa, tärinää on tietenkin ehkä vähän enemmän, mutta kaverini kenen kanssa ajettiin 133km edes ja takaisin reissu, ei hänellä ollut sen enempää valittamista.
Paljonko Derbi kulkee ja päihittääkö se virimopot? - Tämä pyörä kulkee noin 100+-5 km/h, satasen vauhdin pitäminen voi kuitenkin olla paikoitellen vaikeaa, koska jo pieni ilmanvastus verottaa huippunopeutta. Ja Derbi pesee mopot, oli niissä tehari kun tehari, ja 70cc pyörätkin (yksi henkilö oli päihittänyt, muita varmistuksia tarvitaan.)
Paljonko kulutus? - Noin 3,5-4 litraa ajotyylistä riippuen.
Miten Derbiä voi virittää, ja mitä se maksaa? -04 vuosimallin Hondan koneelliseen on saatavilla muunmuassa 170cc kittiä, jossa tulee pytty ja mäntä, sekä tarvittavat tiivisteet mukana. Kuitenkin pytty pitää putkittaa uudelleen. Näiden kamojen kanssa 30mm kaasari on hyvä, kanttii etsiä sellaista jossa on kiihdytyspumppu, koska muuten kaasu pitää vetää hiljalleen pohjaan, jotta pyörä ei tukehdu. Ja jos sekään ei vielä riitä, niin sitten voi hioa nokkaa vähän kireämmäksi, ja avartaa kantta, jota tekeviin liikkeisiin ylempää löytyy linkit. 170cc kitillä, 30mm kiihdytyspumppukaasarilla, kireällä nokalla ja avarretulla kannella huippuja on noin 130-140km/h. -05-06 vuosimallin Yamahan koneeliseen on saatavana 150cc kittiä, joka on "bolt-on" sylinteri, putkitusta eikä muuta tarvitse. Kitissä tulee mukana sylinteri, mäntä ja tarvittavat tiivisteet, sylinteriputki, ja uusi kireämpi nokka-akseli. Näillekkin vireille on hyvä laittaa esimerkkinä 30mm kaasutin kiihdytyspumpulla, ja avartaa vielä lopuksi kantta. Pelkästään jo 26mm kaasarilla ja uudella nokalla huippuja on luvattu ProCycleltä 120km/h. Sitten vielä tähän saisi CDI-boksin tilalle tulevaa Rev boksia, jolla luvattaisiin 1000rpm nostettua kierrostenrajoitinta, parannettua voimakäyrää ja ripeämpää kaasuun vastaavuutta. Tässä joidenkin viritysosien hintoja:
TT-R Big Bore Cylinder Kit with Cam $439.95
TT-R 125 Camshaft $159.95
BBR TT-R125 Rev Box $139.95
Osia voi tilata suomalaisen liikkeen MC-Sportin kautta, mutta osille tulee tietenkin jonkun verran lisähintaa, samalla tavalla kuin suoraan Amerikasta tilattaessakin. -07 vuosimallin Bajassa on Hondan lisenssillä rakennettu kiinalainen kone, ja osien yhteensopivuudesta ei ole vielä varmuutta.
Kysymyksistä ja vastauksista kiitokset Ardakille.
You can live more in five minutes going flat out on a motorcycle than a lot of people do in a lifetime.