Omia kokemuksia Aprilia Rs4 125 Biaggi edition pyörästä, kai näitä nyt joku lukee. Ajettavuus on piikkiluokan kärkiluokkaa, mutkissa uskaltaa kantata ja vakaa ajettava. Pysyy isompienkin pyörien perässä ja huolivat usein mukaankin. Pesee omasta mielestäni yzf-r:n 100-0. Tilaa löytyy yllättävänkin paljon pidemmällekkin ihmiselle, itse olen 192cm ja mahdun erittäin hyvin. Samaa kehuttu myös amerikan foorumeilla.
Moottori on tosiaan Derbissäkin käytetty 4 tahti, johon sitten Aprilian toimesta isketty ruisku epävarman kaasuttimen tilalle. Alavääntö omassa pyörässä aavistuksen huonompi kuin Yamahan koneessa, mutta ylhäältä vetääkin sitten paremmin. Säätö ammattilaisen luona auttaa todennäköisesti ongelmaan. Malossin Forcemasterin yms. muiden "säätimien" tulokset kyseisessä mallissa olleet ilmeisesti hieman vaihtelevia.
Huiput vakiovölityksillä 126km/h, jolloin rajotin tulee vastaan. Motonetistä saa isompaa eturatasta, jolla huiput yli 130km/h hyvissä olosuhteissa. HUOM! Isompi eturatas ei toimi quickshifterin mallin kanssa!!!
Biaggi erikoismalliin kuuluu siis quickshifter, eli vahteen saa vaihdettua ylöspäin pelkällä vaihdepolkimen ylös nostamisella. Jotta shifteri toimii pitää kytkin kahvan olla normaali asennossa ja kaasun kytkettynä. Kytkin kahva on aika tarkka, eikä siis saa edes "lepuuttaa" sormia sen päällä. Mikrokytkin ei silloin painu pohjaan. Shifteri ei toimi 1 ja 2 vaihteen välissä, vaan vaihto tulee suorittaa normaalisti. Vaihde menee shifterin kanssa helposti päälle, eikä voimaa tarvitse käyttää, älä siis tunge vaihdetta jossei se mene. Ja kyllä, jälkeenpäin asennetun putken kanssa välillä shifterin kanssa tulee mukava paukahdus, lämmetessä vielä enemmän. Vakioputkella kuulee vain "tuhahduksen". Mututietoa: Shifterin pitäisi oman ymmärryksen mukaan saada asennettua normaaliin malliinkin ja esimerkiksi Ebaysta saa vaihdepolkimeen tulevaa sensoria. Kannattaa kuitenkin tarkistaa omasta pyörästä ensin että liitin löytyy.
Apriliassa on siis pelkkä bensavalo, eikö mittaria. Tämä haukuttu monessa paikkaa, eikä se omassa pyörässänikään toimi moitteettomasti. Onneksi kuitenkin pyörässä on 2 trippimittaria joiden avulla osaa mennä tankkailemaan. Toinen"vika" (ominaisuus) on pelien löystyminen, näyttää erityisen hölmölle kun peilit ovat "tippuneet" ala-asentoon. Itse olen kiristänyt niin tiukalle kun saa ja ovat pysyneet.
Pyörä muuten suhteellisen ongelmaton ja luotettava, kunhan perushuollot on tehty. Joillain on ollut ongelmia shifterin kanssa ja usein vikana on ilmeisesti ollut vääntynyt vaihdepoljin, taikka sähköliitokset. Oma pyöräni keräsi tankkiin ihan jäätävän alipaineen, kun ilmeisesti korvausilmaa ei saanut mistään. Ilmeni kierrosten pomppaamisena n. 5-6t ja laski itsestään. Pyörän ollessa parkissa kuului yllättävänkin pitkälle kuuluvaa ininää tankista. Ongelma "ratkesi" tankin korkin avaamisella joka toisen ajon jälkeen. Ongelma ei taida olla kuitenkaan laajempi, en ainakaan ole siitä muualla lukenut.
Googlailemalla löytyy workshop manuaalia, jossa sitten näytetään kaikki yleisimmät ja vähemmän yleisemmät huoltotoimenpiteet värikuvin. Satulan alta löytyy vikokoodienlukupistoke, johon sopii muistaakseni Fiiatin pää. Samasta liittimestä saa ilmeisesti ohjelmoitua pyörää ja googlailemalla löytyykin sitten erilaista karttaa yms. Kannattaa tosin näissä asioissa kääntyä ammattilaisen puoleen.
Pyörään saa Malossilta 166cc kittiä, nokkaa yms. Malossi lupailee n.25hp kaikilla hilppeillä. Putkia löytyy moneltakin valmistajalta. Esimerkiksi Arrowilta, Austin Racingiltä, Black widowilta (Halvin?), Scorpionilta, Leovinceltä, Dominatorilta. Putken valmistus ei ole itsekkään mikään mahdoton homma. Katalysaattori on vakioputkessa itsessään eli alkukäyrä on täysin "suora".