Helou helou!
Ajoin A -ajo-oikeudet B -oikeuksieni lisäksi kesällä 2019 Porissa reilun 30 asteen helteessä ja hommassa onnistuttuani hommasin heti itselleni Aprilia RS125 kevarin.
Huoltamistahan tämä on ollut, kun käytetyn ostin, joten pyörä on jo enemmänkin tuttu.
Pyörä on näyttävä ja sillä saa osakseen jopa kehuja, ja usein sivustaseuraavat luulevat sitä isommaksi kuin se onkaan.
Pikkusen "viritettynä" RS125 kuitenkin tuntui olevan välttävää tasoa, sillä jo raveläpän puuttuminen, ja toisen ilmanottokanavan avaaminen aiheuttaa sen, ettei pyörällä meinaa päästä liikkeelle kunnolla ja kaupunki, sekä lähiöajo muuttuu kohtalaisen jätättäväksi puuhaksi. Siispä toiseen ilmanottokanavaan oli tungettava kanavan kokoa pienentävä letkunpätkä, ja rave -ahjoon oli toteutettava vakionkaltainen kiinteä läppä, jotta pyörällä voi ajaa. 28mm -kaasuttimen seosruuvi oli avattava n. 2-3 kierrosta, ja sokka heitettävä rikkaimmalle, kun suuttimeksi oli valittava hieman vakiosuutinta suurempi, kuten esimerkiksi 128 kokoinen. Myöskään tehoputken käyttö ei tuottanut kaupunkiolosuhteissa sopivaa meisninkiä, joten oli pysyttäydyttävä vakio SAS -mallisessa putkessa. Näin 'jälleenvakioituna' Aprilia RS125 on melko mallikas vehje ja tällainen reilu 90 kiloinen äijäkin sillä pystyy ajamaan, vaikka mitään hurjaa vallan, mahtavuuden ja voimantunnetta tuolla ei oikeastaan pysty kokemaan. Lisäksi tuota oli vakioitava lisää asentamalla siihen 15 kokoinen eturatas, joka on yhden hampaan pienempi kuin vakio. Kaupunkiajelutarpeet kävivät siis maantieajon edelle, enkä ole vielä edes kokeillut mitä tuon huiput näillä 'vakiotakin kireämmillä' asetuksilla on, mutta epäilen pyörän pystyvän n. 90-100km/h nopeuteen, kun se oli viritysosilla n. 120km/h.
Ongelma pyörässä oli myös sylinterin koko. Paikallisen moottoripyörätarvikekauppiaan kirjan perusteella kauppias tuumasi, että uuden männän tulee olla merkiltään ProX ja kooltaan 53.96. Ensitöikseni uskoin kauppiasta ja hommasin Wössnerin upouljaan 53.96 männän, ja jouduin pettymään, kun sylinterikoko B olikin 54.015-54.025, eikä 53.98, jonka kauppias antoi kooksi. Paikoillaan on nyt Wössner, ja se toimii, mutta se on n. 3-6 sadasosaa liian pieni suosituskokoon nähden.
Ajossa pyörä on mukava, mutta koneesta kantautuu kolinaa, enkä ole vielä täysin varma johtuuko se männästä, vai jostakin muusta.
Huoltoja tuohon oli tehtävä heti ja pyörä on öpaut kunnossa, mutta kohti isompaa on mentävä, jonka vuoksi aattelin vaihtaa pyörän isompaan, tai myydä sen nettimoton, taikka puheitten kautta.
Ihan hyvä siis, mutta esimerkiksi krossipyörään verrattuna ei oikein enslähtökisafiilikseni ruokkimiseen piisaa.
Ai niin. Sitten vielä asia, joka Aprilia RS125 2T -pyörässä itseäni huoletti. Ryhdyin männänvaihtoon, kun pyörällä oli ajettu n. 17 000km, ja minulle paljastui että etenkin kiertokangen neulalaakerit kuluvat nopeasti, ja että tuossa 2T -pyörässä ei kampikammiossa edes ole jatkuvaa voitelua, jonka vuoksi laakereita voitelee oikeastaan vain polttoaine, joka imahtaa sylinterin imukanavan pohjasta suoraan kampikammioon ja nousee sieltä paineitten saattelemana männän päälle. Mäntä ei varsinaisesti ollut kovinkaan kulunut ja pelkkä männänrenkaitten vaihto olisi varmasti riittänyt, mutta männänsokan ja kampiakselin välissäoleva neulalaakeri ainakin oli helistinkamaa jo tuossa vaiheessa, joten arvelen myös kammen alapään laakerin olevan paut samanmoista moskaa, vaikka suoraa klappia siinä ei ensikokeilulla ollutkaan.
Siispä Aprilia RS125 pyöräilijä voi varautua vaihtamaan kampiakselin neulalaakerit n. 15 000 km välein, jos haluaa välttyä kolinoilta jne. Lisäksi kampiakselin laakereita varten tais olla rasvakolot, joihin olis ruutattava sopivaa rasvaa huollon yhteydessä, jotta eivät ala kulumaan. Koneessa ei siis ole alakerran voitelua, kuten 4T pyörissä, jonka vuoksi mahdollisesti hommaan seuraavaksi 4T -pyörän mielummin.
Sitten vielä polttoainekulutuksesta mitä olen huomannut. Liikkeellelähtötyyli vaikuttaa paljon, ja myöskin se että tykkääkö ajaa isoilla kierroksilla, vai pienillä. Itse yritän lähteä mahdollisimman vähällä kierrättämisellä, jolloin kytkimen kulumista tapahtuu minimaalisesti, ja varsinainen kiihdyttäminen alkaa vasta sitten kun kytkin on täysin auki. Kierrokset ei omassa rauhallisessa taajama-ajossa oikeastaan koskaan ylitä 6500 kierrosta, ja vaihteen vaihto näyttäis tapahtuvan n. 3500-5000 kierroksen paikkeilla riippuen siitä mennäänkö tosi rauhallisesti, vai ainoastaan rauhallisesti kaikkea ennakoiden. Tankkasin viimeksi tänään ja kuitista päättelin Aprilia RS125 pyöräni kuluttaneen tälläkertaa n. 3,8-3,9 litraa / 100km. Tämä on siis kaupunkiajoa öpaut liikennesääntöjen mukaan, vaikka tässäkin tapauksessa vauhtia EHKÄ on ollut 5-10km liikaa kullakin nopeusalueella, vaikka en sitä tietenkään myönnä.
Olen tottakai huojentunut, sillä Wikipedia kertoo Aprilia RS125 kevarin normikulutukseksi 5,9L/100km, vaikka uudet polttoainepihit Hondat vievät vain arviolta 2,5L/100km. Siispä olis jotenki tärkeää että tää mun vehje ei veis kuin 2,5 - 3,5L/100km, joka vois olla mahdollista asentamalla ruiskun kaasarin paikalle.
Vielä tarinan tiivistykseksi kevarini kokoonpano, on siis hieman isompi pääsuutin (128), ja yhtä hammasta pienempi eturatas (15) ja toinen ilmanottoaukko avattu täysin, mutta kutistettu kumiletkulla n. 1/3-1/2 kokoon alkuperäisestä ja seosruuvi 2-3 auki, ja neulan sokka alimmassa, eli rikkaimmalla.
Mites teillä muilla Aprilia RS125 kulutus tavallisessa ajossa?