Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

jkoljo Moderaattori
Pyörä:
Peugeot TKR LC 70cc HighEnd - with NOS, Husqvarna CR125
Paikkakunta:
Tampere
Liittynyt:
9.2.2008 20:02
Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

ViestiKirjoittanut jkoljo » 29.8.2012 20:58

Ideana on se että staattori asennetaan keskiasentoonsa, ja vauhtipyörä paikalleen siten että ennakkoa on esimerkiksi 2,5 tai 3 mm. Sen jälkeen sytkän säätäminen suoritetaan kääntämällä staattoria, vauhtipyörä pysyy alkuperäisellä paikallaan ellei staattorin säätövara lopu kesken. CDI:stä lähtee tappokatkaisijan johto, HPI:n sähköissä se on mustavalkoinen, Italkitistä en osaa sanoa. Puolan maadoituksen pitää hipoa täydellisyyttä, eli tarkista uudestaan paikka mihin sen olet pultannut kiinni. Ei tee pahaa käydä pulttauskohta hiekkapaperilla läpi. Lohkoilta tulee olla erillinen maadoitus runkoon, se kuparijohto on tarkoitettu juuri kyseiseen tehtävään. Jos sinulla on sähköstartti kiinni, sen maajohto ajaa saman asian.

Liitän tähän oheen kirjoittamani ohjeen HPI:n sähköjen säätämisestä, toivottavasti saat siitä hyödyllisiä vinkkejä:

Sähköjen säätäminen onnistuu helposti näin: ota työntömitta, ja irroita skoden tulppa. Työntömitta sisään, ja pyörittelet konetta variaattorin puolelta siten että männän asento on 2,5 mm ennen yläkuolokohtaa. Digitaalisella tönärillä homma on vielä helpompi, voit nollata sen yläkuolokohtaan.

Sitten pyydät kaveria pitämään kampuraa paikallaan variaattorin puolelta. Mene itse staattorin puolelle, ja pyöritä se keskiasentoonsa, ja kiristä paikoilleen löysästi. Sitten katsot että vauhtipyörän HPI-logo on oikealla, jos ajoitusmerkki on ylöspäin. Säädä vauhtipyörän asentoa siten, että sen ajoitusmerkki kohdistuu staattorin vasemmasta reunasta lukien toiseen isoon viivaan. Laita vauhtipyörän mutteri kevyesti kiinni.

Seuraavaksi tarkista säädöt, eli että kampura on edelleen 2,5 mm ennen yläkuolokohtaa ja että vauhtipyörän ajoitusviiva täsmää staattorin toiseen isoon viivaan vasemmalta lukien. Tarkista myös että HPI logo vauhtipyörässä on nimenomaan käyttämästäsi ajoitusviivasta eteenpäin. Jos ajoitus heittää hieman staattorin viivoituksella, se ei haittaa (pari viivanväliä max).

Kiristä vauhtipyörä kireälle. Tarkista sitten vielä ajoitus, voit hienosäätää sitä tässä vaiheessa 2,5 milliin ennen YKK pyörittelemällä staattoria. Sitten staattori kevyesti kireälle ja testilenkille

Mikäli kone potkii takaisin käynnistettäessä, käännä staattoria hieman myötäpäivään. Jossei näin tapahdu eikä nakuttavaa ääntä kuulu tyhjäkäynnillä tai etenkään ajaessa korkeilla kierroksilla, voit kokeilla säätää staattoria hieman vastapäivään. Jos tehoa tuli lisää eikä kone vieläkään potki takaisin / nakuta, toista tarvittaessa. Tavoitteena on saada sytytys mahdollisimman aikaiselle ilman nakutusta, takaisin potkimista ja tehon laskua.
Team JSR | High-End Peugeot | Viilattu | 20,85 hp dynossa | Got NOS? | NOS testailua osa 2
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

ViestiKirjoittanut -Zone- » 29.8.2012 21:35

jkoljo kirjoitti:...Puolan maadoituksen pitää hipoa täydellisyyttä, eli tarkista uudestaan paikka mihin sen olet pultannut kiinni...

Eikä ole edes hullun hommaa laittaa vaikka molempien kiinnityspulttien alle lisäksi rengasabikot ja niistä lisämaajohdot runkoon. Liittimet mieluiten vielä juottamalla johtoihin kiinni, niin voi olla melkeinpä varma, että ainakaan tuossa kohtaa ei esiinny vikoja tulevaisuudessakaan. ;)
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Juunish
Pyörä:
Yamaha DT -05 ruoska, Yamaha Aerox -06 (midrace-projekti)
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
15.8.2011 17:21
Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

ViestiKirjoittanut Juunish » 29.8.2012 21:53

Ja koska itse opiskelen vielä kisasähköjen toimintaa ja osia niin voisiko joku selittää mitä tekee

staattori
vauhtipyörä
magneetto

kiitos
Midrace Aerox projekti
Gasket
Liittynyt:
12.4.2012 20:42
Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

ViestiKirjoittanut Gasket » 29.8.2012 22:28

jkoljo kirjoitti:Mikäli kone potkii takaisin käynnistettäessä, käännä staattoria hieman myötäpäivään. Jossei näin tapahdu eikä nakuttavaa ääntä kuulu, voit kokeilla säätää staattoria hieman vastapäivään. Jos tehoa tuli lisää eikä kone vieläkään potki takaisin / nakuta, toista tarvittaessa. Tavoitteena on saada sytytys mahdollisimman aikaiselle ilman nakutusta tai takaisin potkimista.

Tästä voisi muutama kourallinen ihmisiä olla eri mieltä.
Kumpikaan ei vielä kilise:
Below is a dyno print of the horsepower difference in a 50cc engine that had the tinming retarded 4 degrees which resulted in the powerband extended 1000 rpm more.

Kuva

Lisätään vielä, että:
Retarding the timing will make the power band smoother in the mid-range and give more top end over rev. When the spark fires closer to TDC, the pressure rise in the cylinder isn't as great. The emphasis is on gaining more degrees of retard at high rpm. This causes a shift of the heat from the cylinder to the pipe. This can prevent the piston from melting at high rpm, but the biggest benefit is how the heat affects the tuning in the pipe. When the temperature rises, the velocity of the waves in the pipe increases. At high rpm this can cause a closer synchronization between the returning compression wave and the piston speed. This effectively extends the rpm peak [power] of the pipe.

Muutenkin jos säädetään perusennakolla koko konetta, niin ei hyvänen aika. Pitää olla todella perillä, että käyrä käy justiinsa omalle kokoonpanolle. Itse yleensä laittanut maksimit kohdilleen ja alapää sitten on mitä on ja tarvittaessa käyrää korjattu tavalla tai toisella.
Edestakainen liike on perusedellytys elämän jatkumiselle.
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

ViestiKirjoittanut -Zone- » 29.8.2012 22:47

Gasket kirjoitti:Muutenkin jos säädetään perusennakolla koko konetta, niin ei hyvänen aika. Pitää olla todella perillä, että käyrä käy justiinsa omalle kokoonpanolle. Itse yleensä laittanut maksimit kohdilleen ja alapää sitten on mitä on ja tarvittaessa käyrää korjattu tavalla tai toisella.

Jotenkin mä ajattelin että jkoljo tarkoitti juurikin samaa eikä että ennakko säädettäisiin pelkkää tyhjäkäyntiä kuunnellen. Ei taida näissä nyt puhutuissa "kisasähköissäkään" pystyä juuri muuta muuttelemaan kuin sitä perusennakkoa. Kunnollisissahan pääseekin sitten pc:llä muovaamaan koko käyrän itse.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
jkoljo Moderaattori
Pyörä:
Peugeot TKR LC 70cc HighEnd - with NOS, Husqvarna CR125
Paikkakunta:
Tampere
Liittynyt:
9.2.2008 20:02
Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

ViestiKirjoittanut jkoljo » 30.8.2012 8:58

Jep, oli ehkä hieman epäselvästi ilmaistu mutta ideana oli tosiaan säätää kone piikkitehon kohdalla (tai niillä main), eikä todellakaan tyhjäkäynnillä.
Team JSR | High-End Peugeot | Viilattu | 20,85 hp dynossa | Got NOS? | NOS testailua osa 2
jokuaa
Pyörä:
Yosemite pyörä 140cc, MBK Nitro 86cc MHR & NOS, Monkey 258cc twin Turbo, 450cc RM-Z,
Paikkakunta:
TKI
Liittynyt:
8.9.2010 17:20
Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

ViestiKirjoittanut jokuaa » 30.8.2012 13:51

Kiitos tiedosta, mutta ei musta tohon taida olla kun en muutenkaan mikään sähkömiespro ole :lol: Täytyy varmaan viedä johonkin laitettavaksi..
aprilia-kimmoke
Liittynyt:
27.3.2012 19:51
Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

ViestiKirjoittanut aprilia-kimmoke » 1.9.2012 11:08

joo mikähän ois vikana.. mopo on aprilia sr 1998 ja sähköt päin persettä.. kuriton putki ja malossin multivari niin 50km/h kohdalla tärryyttää niinkuin rajotinta vasten ajaisi ja luultavasti sähköjen maadoitus on mennyt koska jarruvaijeri kuumeni ja iski välillä kipinää joten oletan että sitä kautta tulis maadoitus nii saisko jotain maajohtoa runkoon kiinni jostain puolasta tai jostain.. ostakaa tuo paska pois :D
Zoneri
Pyörä:
Aina palasina..
Paikkakunta:
Porvoo
Liittynyt:
10.9.2011 18:07
Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

ViestiKirjoittanut Zoneri » 1.9.2012 11:16

Lisää maadotuspiuhaa niin jopa voi korjautua.
Paska mikä paska.
aprilia-kimmoke
Liittynyt:
27.3.2012 19:51
Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

ViestiKirjoittanut aprilia-kimmoke » 1.9.2012 18:09

saisko tuota jonku pultin alle maajohtoa mikä ois moottorissa kiinni ja sitte toinen pää tulis runkoon kiinni ja mahdollisesti katkaisija väliin mahd. poliisien takia?
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

ViestiKirjoittanut -Zone- » 1.9.2012 19:24

Niinhän juuri ne moottoripyörien valmistajien tekemätkin sammutuskatkaisijatkin toimii
Viimeksi muokannut Shape päivämäärä 1.9.2012 19:38, muokattu yhteensä 1 kerran
Syy: Edellistä viestiä ei tarvitse lainata.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
jkoljo Moderaattori
Pyörä:
Peugeot TKR LC 70cc HighEnd - with NOS, Husqvarna CR125
Paikkakunta:
Tampere
Liittynyt:
9.2.2008 20:02
Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

ViestiKirjoittanut jkoljo » 1.9.2012 22:01

Eipä oikeastaan, ei ne valmistajien ratkaisut katko lohkon maadoitusta runkoon, vaan ne maadoittavat usein impulssikäämin.
Team JSR | High-End Peugeot | Viilattu | 20,85 hp dynossa | Got NOS? | NOS testailua osa 2
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

ViestiKirjoittanut -Zone- » 2.9.2012 8:47

Olihan kysymys toki laadittu päin honkia, mutta mä ymmärsin sen taustalla olleen kysymyksen maadotusjohdosta, ettei moottoria saisi käyntiin. "maajohtoa mikä ois moottorissa kiinni" eli tarkoitti pyörän sähköjä. "ja sitte toinen pää tulis runkoon kiinni ja mahdollisesti katkaisija väliin"
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
aprilia-kimmoke
Liittynyt:
27.3.2012 19:51
Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

ViestiKirjoittanut aprilia-kimmoke » 2.9.2012 12:33

moottori kyllä lähtee käyntiin mutta se toimii ilman sitä maadotusta niinku rajotin eli se saa sitä maadotusta muttei tarpeeksi.. mutta asia korjattu :)
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

ViestiKirjoittanut -Zone- » 2.9.2012 12:55

No tuon ei pitäisi kyllä toimia, mutta ns. konkkarajoitin olisi yksi ja halvin rajoitin.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista