Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

Shape Moderaattori
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
9.9.2005 19:54

ViestiKirjoittanut Shape » 7.3.2011 19:35

vanadium kirjoitti:Voiko cdi-boksia ja sytytyspuolaa mitata mitenkään kotikonstein (yleismittarilla?) että ovat varmasti toimivia...?
Voi toki, pitää vain tietää oikeat arvot.

olppe kirjoitti:Eli miten kiinalaisessa skootterissa säädetään sytytystä?
Eipä oikein mitenkään.
Team JSR Facebookissa
Käytä Tietopankkia ja olet viisaampi || Tue sivuston toimintaa ja hanki VIP-oikeudet!
olppe
Pyörä:
Yamaha YZ250F -07
Paikkakunta:
Compton
Liittynyt:
18.12.2007 17:33

ViestiKirjoittanut olppe » 9.3.2011 17:04

-Zone- kirjoitti:
jonik1 kirjoitti:Näin juuri. Kannattaa välys tarkastaa, kun magneetto on esillä. Suositus muistaakseni 0,5-1mm välys magneettoon, isommalla välyksellä voi tulla ongelmia kipinän kanssa.

Aika isot on teilläpäin välykset. Kiinan scootterissa mulla on ihan turha kuvitellakaan, että toimisi jollain 0.5mm välyksellä. Putoo nimittäin jo aika iso osa kipunoista pois kyydistä ja kylmää konetta on erittäin vaikea saada käyntiinkään tollasilla välyksillä. Millin välyksellä ei saa käyntiin kesäisinkään.

Jos liipaisukäämille ei ole omaan pyörään löydettävissä sopivaa arvoa, niin nyrkkisääntöarvona voi pitää näitä arvoja : Yamaha bansheelle tehdas ilmoittaa tuumina "Pickup coil gap: 0.015"-0.020" - Eli siis 0.38mm - 0.5mm. Impulssikäämit antaa suurin piirtein samansuuruisen jännitteen kaikissa malleissa, joten myös välyksetkin voidaan katsoa olevan parhaimmillaan tuossa paikkeilla kaikissa.


Jos sytytystä ei voi juuri mitenkään säätää, niin mistä tässä sitten puhutaan?
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42

ViestiKirjoittanut -Zone- » 9.3.2011 21:19

olppe kirjoitti:Jos sytytystä ei voi juuri mitenkään säätää, niin mistä tässä sitten puhutaan?

Eihän tuossa sytytyksen säädöstä ollutkaan kyse, vaan liipaisukäämin välyksestä. Ainakin näissä kiinalaisissa se välys on hiton tarkkaa, mutta välykset on ollut välillä mitä sattuu. Liipaisukäämi on näissä kiinni 2:lla pultilla ja pultinreikiä joutuu työstämään, jotta välyksen saa sopivaksi. Aina se riittävä säätö ei edes onnistu, kun sitä työstettävää materialia ei ole tarpeeksi. Nykyisellään mulla on tuossa KX60 liipaisukäämi. Sillä sai välyksen riittävän pieneksi.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
olppe
Pyörä:
Yamaha YZ250F -07
Paikkakunta:
Compton
Liittynyt:
18.12.2007 17:33

ViestiKirjoittanut olppe » 9.3.2011 23:34

Kiitos vastauksesta. En oikeen tiedä näistä skoottereista mitään, niin missä se liipaisukäämi siis sijaitsee? :nolo:

Skootteri ei lähde käyntiin vaikka bensaa ja kipinä tulee ja venttiilinvälykset on ok, niin voisiko vika olla noissa liipaisukäämin välyksissä?
temeee.
Pyörä:
KTM Exc 300
Paikkakunta:
Rovaniemi
Liittynyt:
28.3.2010 10:17

ViestiKirjoittanut temeee. » 10.3.2011 18:43

^Liipaisukäämi on staattorissa, vesipumpun/jäähytysrupellin takana. :)
Pögöö^^
Pyörä:
Kawasaki KX 250 ja Yamaha Rox '03
Paikkakunta:
Joensuu
Liittynyt:
5.12.2008 19:25

ViestiKirjoittanut Pögöö^^ » 14.3.2011 22:09

Onko tuosta roxista staattori mennyt kun pätkii ylämäkiin ja tasaisella ajaessa, mutta alamäkeen tuntuu kiertävän loppuun? Välillä ottaa semmosta piikkiä ja tuntuu kun lähtee kunnolla vetämään noin sekunnin ajaksi, mutta siihen se sitten jää. Ei kulje tasasella kuin 40 ja ennen vikaa kulki 75+. Vai olisiko vika bensapuolella? Kipinää kuitenkin näyttäisi antavan ihan hyvin. Ja pystyykö tuon staattorin kuntoa mittaamaan/katsomaan mitenkään?
Minä: “Paljon mun roxi kulkee?”
Oraakkeli: Kyllä viritettynä se kulkee kovaa
roxibling
Pyörä:
Yamaha aerox
Liittynyt:
20.10.2010 0:08
Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

ViestiKirjoittanut roxibling » 7.4.2011 22:46

morjesta ois vaan tämmöstä vikaa nytten yamaha aerox:issa vm:-98, että pätkii paljon kun on märkä/sataa, itse epäilen että sytytyspuola tai tulpan johto/hattu on kastunut/hapettunut,niin mitä voisi tehä tälle asialle kun rupee vähän kismittää jo, jotain hyvä niksejä tälle asialle joku voisi kertoa kun olen koittanu vesi eristää nii osia mutta silti sateella vain pätkii...:(
pikku_bomber
Pyörä:
skyteam monkey -05
Paikkakunta:
kerava
Liittynyt:
21.1.2011 11:41

ViestiKirjoittanut pikku_bomber » 16.4.2011 12:48

mitä eroa on br9hs ja b9hs tulpalla vai onko ihan sama tulppa kenties kyseessä..

mikä vois olla ku tulppa kastuu kokoajan,kuivaan sen ni tokalla polkasul käyntiin mut sit ku annan ryyppyä ni käy nätisti joku 10sec ja sit meinaa sammua ni annan kaasua ni sit sammuu ?? taas tulppa ihan märkä,ei lähe käyntiin vaikka kuinka polkis..suhauttelee vain putkee kovasti.. :D

sen tiiän et saa liikaa bensaa mut muuta en tiedä.. oisko läpät paskana ?

seos-ruuvi on kiinni edellisen omistajan toimesta.
Shape Moderaattori
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
9.9.2005 19:54

ViestiKirjoittanut Shape » 16.4.2011 19:23

R tarkoittaa resistoria, eli tulpassa on häiriönpoistaja. Jos tulpanhattu on varustettu häiriönpoistajalla, niin silloin ei tarvitse olla resistollista tulppaa mopossa.
Team JSR Facebookissa
Käytä Tietopankkia ja olet viisaampi || Tue sivuston toimintaa ja hanki VIP-oikeudet!
pikku_bomber
Pyörä:
skyteam monkey -05
Paikkakunta:
kerava
Liittynyt:
21.1.2011 11:41

ViestiKirjoittanut pikku_bomber » 16.4.2011 19:56

tulppa oli paskana ny toimii ku unelma..keula nousee viel 2pääl :D
Buxyy
Liittynyt:
4.9.2010 18:38
Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

ViestiKirjoittanut Buxyy » 23.4.2011 15:02

Itelläni on skopasa 70cc sport pro sylinteri, 21mm kaasutin, pipercross, stage6 pro replica putki ja muita tommosia hilppeitä vielä ja ongelma on tuo tulpan valitseminen. Äsken katoin oman skopani tulpan ja se oli tuo br7es tjsp. Mutta 7 arvon tulppa kuitenkin, niin mikä olisi hyvä tulppa tuommoisille vireille? Olisiko se tuo br9es?
_keijomies_
Pyörä:
ei enää mitään
Paikkakunta:
lahti
Liittynyt:
24.11.2008 21:01
Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

ViestiKirjoittanut _keijomies_ » 23.4.2011 15:17

Kyllähän se ois aika passeli.
Mbk Nitro 50cc 95,4 km/h gps.
J-P@
Pyörä:
| Booster 02' |
Paikkakunta:
Seinäjoki
Liittynyt:
1.2.2009 15:00
Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

ViestiKirjoittanut J-P@ » 24.4.2011 11:40

Buxyy kirjoitti:Itelläni on skopasa 70cc sport pro sylinteri, 21mm kaasutin, pipercross, stage6 pro replica putki ja muita tommosia hilppeitä vielä ja ongelma on tuo tulpan valitseminen. Äsken katoin oman skopani tulpan ja se oli tuo br7es tjsp. Mutta 7 arvon tulppa kuitenkin, niin mikä olisi hyvä tulppa tuommoisille vireille? Olisiko se tuo br9es?


Suosittelen B9ES, mulla ei ainakaan kestä nuo R tulpat ollenkaan. Muutenkin röpeltää vain jos on BR9ES kiinni.
Kuvat.fi - J-P@
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re:

ViestiKirjoittanut -Zone- » 24.4.2011 15:02

Shape kirjoitti:R tarkoittaa resistoria, eli tulpassa on häiriönpoistaja. Jos tulpanhattu on varustettu häiriönpoistajalla, niin silloin ei tarvitse olla resistollista tulppaa mopossa.

Eikä kannatakaan olla, kun resistanssi vaan kasvaa ja kipinä heikkenee.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Tuume
Pyörä:
Piaggio
Liittynyt:
14.3.2010 17:27
Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

ViestiKirjoittanut Tuume » 18.5.2011 15:03

Pistetään nyt pari kyssää samaan:
-Mikäköhän on kun sähköstartilla ei lähde käyntiin kun vasta n. 4-kerralla ja kylmällä röpöttää alkuun? Voisikohan tulpalla olla tekemistä näiden kanssa?
-Miten olette saaneet tulpan irti kun tuntuu että se olisi sairaan tiukassa käsillä vääntäen eikä jatkovarsikaan mahdu sinne? Olenkohan vääntänyt väärään suuntaan? :nolo:

E: Miten tunnistaa häiriösuojatun tulpanjohdon?

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista