Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

Zoneri
Pyörä:
Aina palasina..
Paikkakunta:
Porvoo
Liittynyt:
10.9.2011 18:07
Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

ViestiKirjoittanut Zoneri » 20.6.2012 23:49

Kokeile vaihtaa cdi. Katsos liittimet lävitte. Ja tietenkin staattori kannattaa mitata. Piaggioon jostain löytynee staattorin arvot mitä staattorista oomeja pitää tulla.
Paska mikä paska.
Henrix
Liittynyt:
29.7.2011 14:19
Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

ViestiKirjoittanut Henrix » 21.6.2012 0:52

Typhoonissa on samassa tuo Cdi/Puola. Miten saan ne staattorin arvot mitattua?
jkoljo Moderaattori
Pyörä:
Peugeot TKR LC 70cc HighEnd - with NOS, Husqvarna CR125
Paikkakunta:
Tampere
Liittynyt:
9.2.2008 20:02
Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

ViestiKirjoittanut jkoljo » 21.6.2012 9:06

Heitänpä tänne mielenkiintoisia huomioita korkeaviritteisen moottorin säätämisestä. Sain Pösön kaasuttimen säädettyä hyväksi, variaattorin noin niinkuin suunnilleen ja sitten keskityin sytkään. Ajoitus oli aluksi 3 mm BTDC, josta aloin luonnollisesti aikaistamaan. En ollut uskoa silmiäni kun aloin säätämään, saavutin 6,7 mm BTDC ajoituksen eikä koneesta kuulunut vieläkään nakutusta. Itse testaan nakutuksen lämmittämällä koneen, kierrättämällä sitä paikallaan ja kuuntelemalla. Yleensä jos sytkä on liian aikaisella, kone nakuttaa hetken (tai koko ajan) kierrosten laskettua. Nyt sitä ääntä ei kuitenkaan kuulunut kaikkien odotusten vastaisesti. Oma villi veikkaus on, että sylinterin vesivaippa vaimentaa nakutuksen äänen.

Moottori otti sytkää säätäessä koko ajan paremmin kierroksia, mutta testilenkille lähdettäessä huomasin piikkitehon siirtyneen matalemmille kierroksille, noin 1500 rpm alaspäin todella aikaisella ajoituksella. Sytkää myöhäistäessä huipputehon kierrokset taas alkoivat nousemaan.

Mitä tästä opimme? Vesikonetta säätäessä ei voi luottaa omaan kuuloonsa. Kannattaa lähinnä tarkkailla miten moottori tuottaa tehoa rasituksen alla. 50-100 km ajon jälkeen kannattaa avata kansi ja tarkistaa männän laki. Mikäli se näyttää rotan syömältä, sytkä on ollut liian aikaisella.
Team JSR | High-End Peugeot | Viilattu | 20,85 hp dynossa | Got NOS? | NOS testailua osa 2
Parta779
Pyörä:
Mbk mach g midrace 70cc "mäkhi" "Red Devil" ja offroad jogi stage6 alu 50cc.
Paikkakunta:
Kemi
Liittynyt:
2.6.2012 13:55
Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

ViestiKirjoittanut Parta779 » 22.6.2012 20:14

En oo ihan varma mihin topikkiin tää kuuluu mutta laitan tänne.
Elikkä kun sammutan skootterini ajon jälkeen sellasen pidemmän niin se jää käymään saattaa käydä vielä noin 30 sec sitten sammuu
Siis kun käännän virta-avaimen off asentoon skootterini ei sammukkaan ja tekee tätä aina joskus ja huomasin sen tänään. Eli siis saa kipinän vielä off asennossakin vähän aikaa,oisko cdi boksissa jotain??
It Ain't fast without mixed gas!
Zoneri
Pyörä:
Aina palasina..
Paikkakunta:
Porvoo
Liittynyt:
10.9.2011 18:07
Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

ViestiKirjoittanut Zoneri » 22.6.2012 20:35

Tarkista maadoitus.
Paska mikä paska.
Parta779
Pyörä:
Mbk mach g midrace 70cc "mäkhi" "Red Devil" ja offroad jogi stage6 alu 50cc.
Paikkakunta:
Kemi
Liittynyt:
2.6.2012 13:55
Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

ViestiKirjoittanut Parta779 » 22.6.2012 23:09

Tota missä se maadoitus on :D?
Onko se joku johto siltä boksilta mä inhoon ton jokkerin purkamista joutuu pistään puolet katteista osiin että pääsee johonki cdi saati kaasarille...
It Ain't fast without mixed gas!
Palezu
Liittynyt:
28.4.2011 9:59
Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

ViestiKirjoittanut Palezu » 24.6.2012 12:42

jkoljo kirjoitti:Heitänpä tänne mielenkiintoisia huomioita korkeaviritteisen moottorin säätämisestä. Sain Pösön kaasuttimen säädettyä hyväksi, variaattorin noin niinkuin suunnilleen ja sitten keskityin sytkään. Ajoitus oli aluksi 3 mm BTDC, josta aloin luonnollisesti aikaistamaan. En ollut uskoa silmiäni kun aloin säätämään, saavutin 6,7 mm BTDC ajoituksen eikä koneesta kuulunut vieläkään nakutusta. Itse testaan nakutuksen lämmittämällä koneen, kierrättämällä sitä paikallaan ja kuuntelemalla. Yleensä jos sytkä on liian aikaisella, kone nakuttaa hetken (tai koko ajan) kierrosten laskettua. Nyt sitä ääntä ei kuitenkaan kuulunut kaikkien odotusten vastaisesti. Oma villi veikkaus on, että sylinterin vesivaippa vaimentaa nakutuksen äänen.

Moottori otti sytkää säätäessä koko ajan paremmin kierroksia, mutta testilenkille lähdettäessä huomasin piikkitehon siirtyneen matalemmille kierroksille, noin 1500 rpm alaspäin todella aikaisella ajoituksella. Sytkää myöhäistäessä huipputehon kierrokset taas alkoivat nousemaan.

Mitä tästä opimme? Vesikonetta säätäessä ei voi luottaa omaan kuuloonsa. Kannattaa lähinnä tarkkailla miten moottori tuottaa tehoa rasituksen alla. 50-100 km ajon jälkeen kannattaa avata kansi ja tarkistaa männän laki. Mikäli se näyttää rotan syömältä, sytkä on ollut liian aikaisella.


Ehkä se ei nakuttanutkaan, vaan sytytystä kesti siksi aikaistaa noin paljon kun nostit sitä pakoaukkoa josta seurasi puristussuhteen laskeminen? Tosin tehoalueella kiertäessä saattaa nakuttaa jos on tehokas putki käytössä.
älä viritä niin se toimii
two smoke four joke
jkoljo Moderaattori
Pyörä:
Peugeot TKR LC 70cc HighEnd - with NOS, Husqvarna CR125
Paikkakunta:
Tampere
Liittynyt:
9.2.2008 20:02
Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

ViestiKirjoittanut jkoljo » 24.6.2012 15:33

Voipi olla, tällä hetkellä käytössä on ~4,5 mm ennakko jolla tehoalueella ei tapahdu minkäänlaista tehon laskua. Toisaalta tuli testattua jäätävää 8 mm ennakkoa, ja silläkään ei kuulunut nakutusta vaikka käynnistettäessä potki takaisin todella äkäisesti. Tuntuu että vesivaippa vaimentaa hyvin nakutuksen äänen.
Team JSR | High-End Peugeot | Viilattu | 20,85 hp dynossa | Got NOS? | NOS testailua osa 2
dwacz
Liittynyt:
9.5.2012 17:59
Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

ViestiKirjoittanut dwacz » 1.7.2012 16:27

Eli oon laittamassa 70cc pyttyä kiinni ja mulla on vakio tulppa BR7ES niin laitanko BR9ES vai HS tulpan? :)
Shape Moderaattori
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
9.9.2005 19:54
Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

ViestiKirjoittanut Shape » 1.7.2012 17:20

Sen mukaan kuinka pitkä kierre on uudessa sylinterissä.

http://www.motot.net/wiki/Sytytystulpat
Team JSR Facebookissa
Käytä Tietopankkia ja olet viisaampi || Tue sivuston toimintaa ja hanki VIP-oikeudet!
Warmetal
Liittynyt:
19.6.2012 21:18
Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

ViestiKirjoittanut Warmetal » 2.7.2012 23:45

Terve, mulla on 2002 derbi predator LC ja ostin siihen tämmösen http://tinyurl.com/dxkm6fz kun arvelin cdi-boksin olevan rajoitettu. Noh, mulla ei oo nyt hajuakaan miten asentaa tuo, enkä mukana tulleesta ohjeestakaan saanut oikein apua. Kuvassa vasemmalla olevan mötikän paikan tiedän ja tiedän myös mikä osa sillä korvataan, mutta tuosta oikeanpuoleisesta en ota tolkkua. Mitenköhän tämä laitos nyt sitten kytketään?
Magneetolta tulee 3 johdinta: punamusta, joka liitetty puristusliittimellä mustavihreään ja punavalkoinen sekä keltavalkoinen johdin, jotka päättyvät 2-osaiseen liittimeen, josta johdot jatkavat samanvärisinä johonkin. Eli nuo liittimet ei ainakaan sovi mitenkään ton osan johtoihin.


Pikaista apua nyt kaipaisin...

EDIT: Otin pari huonoa kuvaa vielä toisessa ne magneeton johdot ja toisessa osia, joiden tarkoitusta en juurikaan tiedä.
http://i46.tinypic.com/2nqtxc7.jpg
http://i50.tinypic.com/2laaog7.jpg <-Erittäin huono kuva, mutta tossa ne magneeton johdot.
thounimakarooni
Pyörä:
Ei oo
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
11.9.2010 19:04
Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

ViestiKirjoittanut thounimakarooni » 5.7.2012 17:32

Kuulostaako B9HS tulppa hyvältä ilmajäähdytteiselle 70cc valupytylle? Vakio tulppa on siis B(R)8HS, ja sillä 8-tulpalla on toiminut hyvin. Pidänkö kiinni tuon juuri laitetun 9-tulpan vai pysynkö 8:ssa? Ja voiko 1.0mm kärkivälistä olla haittaa, kun tossa uudessa 9-tulpassa oli kärkivälistä lisämerkintä -10. Toiminnassa en juurikaan huomannut eroa tulpanvaihdon jälkeen.
Vauhtiviivatarra Moderaattori
Liittynyt:
5.2.2003 23:44
Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

ViestiKirjoittanut Vauhtiviivatarra » 5.7.2012 20:46

Ihan hyvältä kuulostaa kunhan mopossa on häiriösuojattu tulpanhattu. Varsinkin näin kesähelteillä valitsisin mielummin aavistuksen vakiota kylmemmän tulpan.
Keskustelufoorumin säännöt
Tue sivustoa ja liity VIP-jäseneksi
thounimakarooni
Pyörä:
Ei oo
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
11.9.2010 19:04
Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

ViestiKirjoittanut thounimakarooni » 5.7.2012 23:02

Kysynpäs vielä, mikä siinä häiriösuojatussa on erityisen tärkeää, tuon kärkivälinkö takia? Ilmeisesti Boosterin vakiotulpanhattu (kumia) on häiriösuojattu.
Vauhtiviivatarra Moderaattori
Liittynyt:
5.2.2003 23:44
Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

ViestiKirjoittanut Vauhtiviivatarra » 6.7.2012 22:47

Häiriösuojaus suojaa nimensä mukaisesti sähkömagneettisilta häiriöiltä. Olet varmasti joskus puhunut puhelimeen radion läheisyydessä ja huomannut laitteiden häiritsevän toisiaan, moposta tulee samanlainen häirintälähetin ilman suojausta. Yleisesti ottaen tulpanhatut ovat häiriösuojattuja, mutta poikkeuksiakin löytyy.
Keskustelufoorumin säännöt
Tue sivustoa ja liity VIP-jäseneksi

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista