Zoneri
- Pyörä:
- Aina palasina..
- Paikkakunta:
- Porvoo
- Liittynyt:
- 10.9.2011 18:07
Kokeile vaihtaa cdi. Katsos liittimet lävitte. Ja tietenkin staattori kannattaa mitata. Piaggioon jostain löytynee staattorin arvot mitä staattorista oomeja pitää tulla.
Paska mikä paska.
Henrix
- Liittynyt:
- 29.7.2011 14:19
Typhoonissa on samassa tuo Cdi/Puola. Miten saan ne staattorin arvot mitattua?
jkoljo
Moderaattori
- Pyörä:
- Peugeot TKR LC 70cc HighEnd - with NOS, Husqvarna CR125
- Paikkakunta:
- Tampere
- Liittynyt:
- 9.2.2008 20:02
Heitänpä tänne mielenkiintoisia huomioita korkeaviritteisen moottorin säätämisestä. Sain Pösön kaasuttimen säädettyä hyväksi, variaattorin noin niinkuin suunnilleen ja sitten keskityin sytkään. Ajoitus oli aluksi 3 mm BTDC, josta aloin luonnollisesti aikaistamaan. En ollut uskoa silmiäni kun aloin säätämään, saavutin 6,7 mm BTDC ajoituksen eikä koneesta kuulunut vieläkään nakutusta. Itse testaan nakutuksen lämmittämällä koneen, kierrättämällä sitä paikallaan ja kuuntelemalla. Yleensä jos sytkä on liian aikaisella, kone nakuttaa hetken (tai koko ajan) kierrosten laskettua. Nyt sitä ääntä ei kuitenkaan kuulunut kaikkien odotusten vastaisesti. Oma villi veikkaus on, että sylinterin vesivaippa vaimentaa nakutuksen äänen.
Moottori otti sytkää säätäessä koko ajan paremmin kierroksia, mutta testilenkille lähdettäessä huomasin piikkitehon siirtyneen matalemmille kierroksille, noin 1500 rpm alaspäin todella aikaisella ajoituksella. Sytkää myöhäistäessä huipputehon kierrokset taas alkoivat nousemaan.
Mitä tästä opimme? Vesikonetta säätäessä ei voi luottaa omaan kuuloonsa. Kannattaa lähinnä tarkkailla miten moottori tuottaa tehoa rasituksen alla. 50-100 km ajon jälkeen kannattaa avata kansi ja tarkistaa männän laki. Mikäli se näyttää rotan syömältä, sytkä on ollut liian aikaisella.
Parta779
- Pyörä:
- Mbk mach g midrace 70cc "mäkhi" "Red Devil" ja offroad jogi stage6 alu 50cc.
- Paikkakunta:
- Kemi
- Liittynyt:
- 2.6.2012 13:55
En oo ihan varma mihin topikkiin tää kuuluu mutta laitan tänne.
Elikkä kun sammutan skootterini ajon jälkeen sellasen pidemmän niin se jää käymään saattaa käydä vielä noin 30 sec sitten sammuu
Siis kun käännän virta-avaimen off asentoon skootterini ei sammukkaan ja tekee tätä aina joskus ja huomasin sen tänään. Eli siis saa kipinän vielä off asennossakin vähän aikaa,oisko cdi boksissa jotain??
It Ain't fast without mixed gas!
Zoneri
- Pyörä:
- Aina palasina..
- Paikkakunta:
- Porvoo
- Liittynyt:
- 10.9.2011 18:07
Tarkista maadoitus.
Paska mikä paska.
Parta779
- Pyörä:
- Mbk mach g midrace 70cc "mäkhi" "Red Devil" ja offroad jogi stage6 alu 50cc.
- Paikkakunta:
- Kemi
- Liittynyt:
- 2.6.2012 13:55
Tota missä se maadoitus on
?
Onko se joku johto siltä boksilta mä inhoon ton jokkerin purkamista joutuu pistään puolet katteista osiin että pääsee johonki cdi saati kaasarille...
It Ain't fast without mixed gas!
Palezu
- Liittynyt:
- 28.4.2011 9:59
jkoljo kirjoitti:Heitänpä tänne mielenkiintoisia huomioita korkeaviritteisen moottorin säätämisestä. Sain Pösön kaasuttimen säädettyä hyväksi, variaattorin noin niinkuin suunnilleen ja sitten keskityin sytkään. Ajoitus oli aluksi 3 mm BTDC, josta aloin luonnollisesti aikaistamaan. En ollut uskoa silmiäni kun aloin säätämään, saavutin 6,7 mm BTDC ajoituksen eikä koneesta kuulunut vieläkään nakutusta. Itse testaan nakutuksen lämmittämällä koneen, kierrättämällä sitä paikallaan ja kuuntelemalla. Yleensä jos sytkä on liian aikaisella, kone nakuttaa hetken (tai koko ajan) kierrosten laskettua. Nyt sitä ääntä ei kuitenkaan kuulunut kaikkien odotusten vastaisesti. Oma villi veikkaus on, että sylinterin vesivaippa vaimentaa nakutuksen äänen.
Moottori otti sytkää säätäessä koko ajan paremmin kierroksia, mutta testilenkille lähdettäessä huomasin piikkitehon siirtyneen matalemmille kierroksille, noin 1500 rpm alaspäin todella aikaisella ajoituksella. Sytkää myöhäistäessä huipputehon kierrokset taas alkoivat nousemaan.
Mitä tästä opimme? Vesikonetta säätäessä ei voi luottaa omaan kuuloonsa. Kannattaa lähinnä tarkkailla miten moottori tuottaa tehoa rasituksen alla. 50-100 km ajon jälkeen kannattaa avata kansi ja tarkistaa männän laki. Mikäli se näyttää rotan syömältä, sytkä on ollut liian aikaisella.
Ehkä se ei nakuttanutkaan, vaan sytytystä kesti siksi aikaistaa noin paljon kun nostit sitä pakoaukkoa josta seurasi puristussuhteen laskeminen? Tosin tehoalueella kiertäessä saattaa nakuttaa jos on tehokas putki käytössä.
älä viritä niin se toimii
two smoke four joke
jkoljo
Moderaattori
- Pyörä:
- Peugeot TKR LC 70cc HighEnd - with NOS, Husqvarna CR125
- Paikkakunta:
- Tampere
- Liittynyt:
- 9.2.2008 20:02
Voipi olla, tällä hetkellä käytössä on ~4,5 mm ennakko jolla tehoalueella ei tapahdu minkäänlaista tehon laskua. Toisaalta tuli testattua jäätävää 8 mm ennakkoa, ja silläkään ei kuulunut nakutusta vaikka käynnistettäessä potki takaisin todella äkäisesti. Tuntuu että vesivaippa vaimentaa hyvin nakutuksen äänen.
dwacz
- Liittynyt:
- 9.5.2012 17:59
Eli oon laittamassa 70cc pyttyä kiinni ja mulla on vakio tulppa BR7ES niin laitanko BR9ES vai HS tulpan?
Shape
Moderaattori
- Paikkakunta:
- Oulu
- Liittynyt:
- 9.9.2005 19:54
Sen mukaan kuinka pitkä kierre on uudessa sylinterissä.
http://www.motot.net/wiki/Sytytystulpat
Team JSR FacebookissaKäytä
Tietopankkia ja olet viisaampi || Tue sivuston toimintaa ja hanki
VIP-oikeudet!
Warmetal
- Liittynyt:
- 19.6.2012 21:18
Terve, mulla on 2002 derbi predator LC ja ostin siihen tämmösen
http://tinyurl.com/dxkm6fz kun arvelin cdi-boksin olevan rajoitettu. Noh, mulla ei oo nyt hajuakaan miten asentaa tuo, enkä mukana tulleesta ohjeestakaan saanut oikein apua. Kuvassa vasemmalla olevan mötikän paikan tiedän ja tiedän myös mikä osa sillä korvataan, mutta tuosta oikeanpuoleisesta en ota tolkkua. Mitenköhän tämä laitos nyt sitten kytketään?
Magneetolta tulee 3 johdinta: punamusta, joka liitetty puristusliittimellä mustavihreään ja punavalkoinen sekä keltavalkoinen johdin, jotka päättyvät 2-osaiseen liittimeen, josta johdot jatkavat samanvärisinä johonkin. Eli nuo liittimet ei ainakaan sovi mitenkään ton osan johtoihin.
Pikaista apua nyt kaipaisin...
EDIT: Otin pari huonoa kuvaa vielä toisessa ne magneeton johdot ja toisessa osia, joiden tarkoitusta en juurikaan tiedä.
http://i46.tinypic.com/2nqtxc7.jpghttp://i50.tinypic.com/2laaog7.jpg <-Erittäin huono kuva, mutta tossa ne magneeton johdot.
thounimakarooni
- Pyörä:
- Ei oo
- Paikkakunta:
- Vantaa
- Liittynyt:
- 11.9.2010 19:04
Kuulostaako B9HS tulppa hyvältä ilmajäähdytteiselle 70cc valupytylle? Vakio tulppa on siis B(R)8HS, ja sillä 8-tulpalla on toiminut hyvin. Pidänkö kiinni tuon juuri laitetun 9-tulpan vai pysynkö 8:ssa? Ja voiko 1.0mm kärkivälistä olla haittaa, kun tossa uudessa 9-tulpassa oli kärkivälistä lisämerkintä -10. Toiminnassa en juurikaan huomannut eroa tulpanvaihdon jälkeen.
Vauhtiviivatarra
Moderaattori
- Liittynyt:
- 5.2.2003 23:44
Ihan hyvältä kuulostaa kunhan mopossa on häiriösuojattu tulpanhattu. Varsinkin näin kesähelteillä valitsisin mielummin aavistuksen vakiota kylmemmän tulpan.
thounimakarooni
- Pyörä:
- Ei oo
- Paikkakunta:
- Vantaa
- Liittynyt:
- 11.9.2010 19:04
Kysynpäs vielä, mikä siinä häiriösuojatussa on erityisen tärkeää, tuon kärkivälinkö takia? Ilmeisesti Boosterin vakiotulpanhattu (kumia) on häiriösuojattu.
Vauhtiviivatarra
Moderaattori
- Liittynyt:
- 5.2.2003 23:44
Häiriösuojaus suojaa nimensä mukaisesti sähkömagneettisilta häiriöiltä. Olet varmasti joskus puhunut puhelimeen radion läheisyydessä ja huomannut laitteiden häiritsevän toisiaan, moposta tulee samanlainen häirintälähetin ilman suojausta. Yleisesti ottaen tulpanhatut ovat häiriösuojattuja, mutta poikkeuksiakin löytyy.
Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista